уторак, 15. јануар 2013.

Kako se lemilo staklo

Pre par godina jedna drugarica me je pitala: "Čime lepiš staklo? Hoću i ja da napravim tako isto." Ja sam joj odgovorila: "Ne lepim staklo, već ga lemim, ali je postupak i pre lemljenja zahtevan. Mogu da te pozovem da me gledaš kako radim." Na to, drugarica je i dalje insistirala da i ona hoće da lepi staklo, samo treba da joj otkrijem tajnu koji je lepak zapravo u pitanju... 

Za sve one koji bi lepili, u nastavku sledi opis kako se lemi staklo. 



stained glass

Još jedna predrasuda nastala time što ovaj zanat nije deo našeg folklora jeste naziv "vitraž". U Ujedinjenom Kraljevstvu ova tehnika se zove "leaded glass" u prevodu "olovom uokvireno staklo" moj slobodni prevod bi bio "lemljeno staklo". Tehnika je nastala u Sjedinjenim Američkim Državama, popularno nazvana "Tiffany" zbog patenta amerikanca Luis Comfort Tiffany-ja koji je osmislio ovakav rad sa staklom. 


Ono što kod nas simbolizuje "vitraž" jesu veliki crkveni stakleni paneli sačinjeni od raznobojnog stakla, oslikani delovi ljudskih lica i tako dalje, u engleskom jeziku ova tehnika se zove "stained glass" što znači oslikano-bojeno staklo. Staklo koje može već da bude u boji dodatno se oslikava bojama od oksida metala i peče u specijalnim pećima u kojima se boja trajno veže za površinu stakla. Delovi se spajaju olovnim profilima za razliku od Tifanija koji to spajanje vrši preko bakarne samolepljive folije i metalne legure kalaja i olova.


Nabavite dobru knjigu sa osnovnim uputsvima kako krenuti u ovaj posao. Ja preporučujem knjigu moje učiteljice Oriel Hicks koja je mogla svojevremeno da se kupi i u našim knjižarama. Onda sledi nabavka alata i materijala. Sem olovnih profila i metalne legure kalaja i olova koju proizvodi Žika Joković iz Novog Sada nije mi poznato da li u Srbiji postoji radnja koja prodaje ostali potreban materijal i alat. Svako ko zna više o tome, može da sa nama podeli kroz komentar. Ko ima mogućnost da naručuje iz inostransva rešava veći deo problema oko nabavke.




Za rad potrebni su vam:

1. Sekač stakla, preporučujem marku Toyo nikako sekač vašeg obližnjeg staklorezca
2. Klešta za lomljenje stakla, ne starinska klešta vašeg oca, ne klešta iz kinezi shop-a
3. Brusilica za staklo Inland
4. Lemilica, ali isključivo za rad sa lemljenim staklom Weller
5. Bakarna samolepljiva folija
6. Metalna legura olova i kalaja 
7. Staklo u raznim bojama
8. Ulje sa kiselinom FLUX za lemljenje
9. Šema (dizajn) po kojoj sečete staklo



Sve gore nabrojano, dokumentovaću postepeno fotografijama i imenom proizvođača (ako ga se setim ili stoji na proivodu)


Nacrtajte šemu po kojoj ćete seći staklo. U ovom slučaju, iskrojila sam 3 identična trougla za koje nije bila potrebna posebna šema. Vrhove ću da odsečem 20mm za prostor da se provuče električni kabl.




Napunite sekač smesom od bebi ulja i mašinskog ulja pre početka sečenja.




Držite sekač između kažiprsta i srednjeg prsta, u toku sečenja vodite računa da ga držite pod pravim uglom u odnosu na staklo. Oprobajte da li ispušta ulje na parčetu papira. Za duže rezove i za precizniji rad pri sečenju pomognite se lenjirom. 



U toku i nakon sečenja sitnu srču pokupite metlicom.



Odvajajte manje komade kleštima za lomljenje stakla. Kada imate veće parče sa isečenom ravnom stranom, možete nakon reza sekačem da prelomite staklo preko ravne ivice radne površine.




Brusilica za staklo je marke Inland. Ovo je stariji model. Prilikom brušenja stakla obavezno nosite zaštitne naočare ili samo naočare, da vam ne bi sitna staklena prašila upadala u oči.



Natopite sunđerčić koji stavljate oko tocila sa dosta vode pre brušenja. Nakon završetka očistite i operite brusilicu od ostataka stakla.



Staklo stavite u čistu plastičnu posudu i prelijte ga lagano vrelom, kipućom vodom, tako da ga dobro isperete od ostataka ulja i druge nečistoće.




Osušite staklo papirnim ubrusima.



Počnite da nanosite samolepljivu bakarnu foliju.







Nakon nanošenja folije plastičnim predmetom poput markera prionite foliju jako uz staklo tako da isterate sve vazdušne mehuriće napolje. 



Foliju preko ivica izvlačite u pravcu sredine stakla.

Poređajte stranice i krenite sa lemljenjem. Zagrejte prvo lemilicu da rastapa leguru. 




Slikarskom četkicom nanesite ulje za lemljenje FLUX na stranu bakra koju lemite. Nanosite tanke slojeve metala na sve strane bakarne folije. 



Pre lemljenja obavezno koristiti zaštitne rukavice da koža ruku ne bi dolazila u kontakt sa olovom: Debele kožne rukavice su dobre kao termička izolacija od mogućeg prelivanja vrelog tečnog olova po rukama, a i zbog razvrtanja samog predmeta.



Vrh lemilice povremeno brišite starom pamučnom krpom.



Zatim se snađite novinskim papirom, komadom drveta, ciglom, kaldrmom da podmetete i potpomognete konstruisanje lustera i da spojite i zalemite strane. 







Prvo tačkasto napravite spojnice, a onda spojnice postavite vodoravno i nalijte u njih dovoljno legure.



Napokon, kada je glavni posao završen, snađite se za delove lustera. Ja na primer od lima za oluk radim neke završne delove, pravi mi ih ljubazni majstor Dragan čuveni SOKOLAC iz Niša. Lance od jače bižuterije. Nešto može da se poskida sa starih lustera. Živelo recikliranje i snalaženje.



Limčić sa otvorom koji kad se nalemi na vrh služi da se pričvrsti fasung.








Fotografije toka izrade lustera je napravio moj muž Vladimir Jakšić.

7 коментара:

  1. Postoji firma preko koje mozete nabaviti sve sto Vam treba od vitraznih stakala i materijala za vitraz.
    Firma : Glass Art Studio doo
    Tel: 063 77 984 22

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Sjajna vest. Unapred se radujem saradnji. Molila bih Vas, da ukoliko imate ponudu proizvoda, prosledite mi je email-om.

      Избриши
  2. Pozdrav
    gde ima u Srbiji da se kupi kucna brusili za staklo?
    Hvala

    ОдговориИзбриши
  3. Koliko je meni poznato ne postoji radnja koja prodaje opremu. Postoje ljudi koji možda mogu da Vam izađu u susret Aleksandar Lukić iz Subotice, sjajan čovek, majstor i umetnik
    https://www.facebook.com/Aleksandar-M-Luki%C4%87-Vitra%C5%BEi-i-fuzionisano-staklo-120821237987558/ i još jedna firma, ostvaili su komentar ispod nekog od mojih postova vezanih za obradu stakla, molim Vas prelistajte. Novosadska firma je u pitanju.

    ОдговориИзбриши
  4. Ako nekog zanima ja imam brusilicu za staklo,i bavio sam se time,sad bih je prodao jer mi stoji 7 godina,nije upaljena,odavmo sam prwstao

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Pozdrav, ja sam upravo u potrazi za brusilicom za staklo nalik ovoj koja se vidi na slikama u ovom blogu. Ako je i dalje dostupna kod vas, molim vas da mi se javite na goranstamenic1@gmail.com

      Избриши
  5. Da li jos uvek prodajete mayerijale i alate za vitraz? Pozz i hvala

    ОдговориИзбриши